رویاهاتو به واقعیت تبدیل کن!

شاید شما هم از جمله کسانی باشد که در انتخاب یک لوستر خوب برای منزلتان دچار مشکل شدید و می خواهید بدانید که چگونه باید یک لوستر مناسب تهیه کرد؟ در اینجا سعی می کنیم فاکتور های مهم و ضروری در انتخاب یک لوستر مناسب فضای خانه شما را شرح دهیم و سپس بگوییم چه لوستری دارای کیفیت است.

همانطور که میدانید پر جلوه ترین اتاق منزل اتاق پذیرائی است. تقریبا تمام مردم ترجیح می دهند این بخش از خانه خود را به زیباترین نحو جلوه آرایی کنند. فاکتور های زیادی برای زیبا کردن اتاق پذیرائی مورد توجه است. از تزئین دیوار با کاغذ دیواری یا نقاشی یا تابلو فرش گرفته تا انتخاب بهترین و زیباترین اسباب و اثاثیه که جلوه خاصی به این اتاق می دهد.
اما یکی دیگر از فاکتور های مهم جهت زیبایی اتاق پذیرائی لوستر است. لوستر در طرح ها، سبک ها، و رنگ های مختلف موجود است. همین امر موجب سردرگمی مشتریان هنگام خرید لوستر می شود. ما در این مطلب سعی می کنیم شما را در انتخاب یک لوستر مناسب راهنمایی نماییم.
برای خرید لوستر اتاق پذیرائی باید چند نکته را مد نظر داشت:

میزان روشنایی اتاق

انتخاب لوستر پذیرائی به روشنایی بسیار بستگی دارد. شاید فکر کنید که در روز یا اوقاتی که اتاق روشن است نیازی به روشن کردن لوستر نیست، پس روشنایی اتاق چه اهمیتی دارد؟ اما اگر کمی زاویه دیدگاهتان را تغییر دهید متوجه خواهید شد که نه تنها روشنایی اتاق اهمیت ندارد بلکه بسیار حائز اهمیت است.
اگر پذیرائی منزلتان در روز روشنایی خوبی داشته باشد حتی اگر لامپ های لوستر خود را روشن هم نکنید، اگر لوستر مناسبی انتخاب کرده باشید نور طبیعی آفتاب روی لوستر شما بازتاب شده و زیبایی آن را دو چندان می کند در عوض اگر مثلا در پذیرائی شما نور خوبی انتشار پیدا می کند اما از یک لوستر رنگ تیره استفاده کنید جلوه بصری مناسبی نخواهد داشت و از تصمیم خود راضی نخواهید بود. همینطور برعکس اگر از لوستر شفاف در یک اتاق پذیرائی که آفتاب گیر نیست استفاده کنید حتی با روشن کردن لامپ های آن فقط 30 درصد از زیبایی لوستر خود را تجربه خواهید کرد.
معمولا لوستر هایی که برای اتاق های پر نور استفاده می شوند شفاف و کاملا شیشه ای هستند و در عوض لوستر هایی که در اتاق های کم نور استفاده می شوند به رنگ های تیره رنگ هستند زیرا قاعدتا در چنین اتاق هایی حتی در روز هم نیاز به روشن کردن لامپ خواهید داشت و استفاده از یک لوستر رنگ تیره که لامپ های آن روشن است باعث شاعرانه تر شدن اتاق پذیرائی می شود.

شکل ظاهری لامپ های لوستر

حتما در هنگام خرید به نوع قرار گرفتن لامپ های لوستر ها دقت کنید. زیرا در میزان روشنایی بسیار تاثیر دارد. محل قرارگیری لامپ ها در لوستر های مختلف متفاوت است. بعضی لوستر ها لامپ هایی به سمت بالا دارند و بیشترین میزان تابش نور را به طرف سقف هدایت می کنند و سقف اتاق وظیفه بازتابش نور را به عهده دارد. اصولا استفاده ازاین لوسترها توصیه نمی شود زیرا باعث اتلاف انرژی و نور بازتابش شده از لامپ ها می شود و اساساً اتاق پذیرایی فقط نیمی از نور تولید شده را دریافت خواهد کرد.
برخی دیگر از لوستر ها از لامپ هایی به سمت پایین بهره می برند که مناسب تر از نوع قبلی است اما در این لوستر ها باید نوع لامپی که استفاده می کنید را در نظر داشته باشید زیرا برخی لامپ ها باعث ایچاد حساسیت یا سردرد در بعضی از افراد می شود. اصولا این لوستر ها را به صورت دو ردیفه می سازند که در مواقعی که از تمام لامپ های آن استفاده نمی کنید می توانید فقط بخشی از لامپ ها را روشن کنید و بخشی دیگر را خاموش بگذارید که از ایجاد آسیب و حساسیت جلوگیری کنید. مثلا اگر قصد خرید یک لوستر 12 لامپه را دارید می توانید از فروشنده درخواست کنید که لوستری به شما بدهد که لامپ های آن با دو کلید مجزا به صورت 6 لامپ به 6 لامپ روشن شود و موقع نصب آن نیز از برق کار بخواهید که 6 لامپ را به یک کلید و 6 لامپ دیگر را به کلیدی دیگر متصل کند.
نوع دیگری از لوسترها هستند که به تمامی جهات لامپ دارند. این نوع لوستر ها از انواع دیگر بهتر هستند اما قیمت بالاتری نسبت به آنها دارند ولی انتخاب بهتری هستند.

نوع لامپ

سعی کنید نوع لامپی را که برای لوستر استفاده می کنید مد نظر قرار دهید. بهترین نوع لامپ موجود در حال حاضر لامپ های LED می باشند. چون هم مصرف بسیار کمتری دارند و هم روشنایی بیشتری. به علاوه نور لامپ های LED از نور تمام لامپ های دیگر سالم تر است و همچنین قابل بازیافت و دوستدار طبیعت می باشند. اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد لامپ های LED در طرح های بسیار ساده و سنتی تولید می شوند و پیدا کردن لامپی که دارای انحنا و زیبایی بصری مناسب برای استفاده در لوستر ها باشد کمتر در بازار وجود دارد و باید برای پیدا کردن آن ها به مراکزی که کالاهای برقی عمده می فروشند مراجعه کرد. نمونه های آنلاین این نوع لامپ ها هم قیمت های نسبتا بالایی دارند و این ضعف خود باعث می شود مردم ترجیح دهند از لامپ های کم مصرف و یا لامپ های گازی و یا لامپ های معمولی که ارزانتر و هماهنگ با شکل ظاهری لوسترشان باشد استفاده کنند که خوب این لامپ ها هم مشکلات مخصوص به خود را دارند.

اندازه لوستر بر اساس بزرگی و کوچکی اتاق پذیرائی

انتخاب لوستر به اندازه فضایی که در آن لوستر را قرار می دهید بسیار وابسته است. اگر حال و پذیرائی بزرگی دارید بهتر است برای قسمتی که مبل ها قرار داده می شوند یک لوستر سقفی بزرگ نصب کنید. اگر از مبل های راحتی استفاده می کنید استفاده از لوستر های مدرن تر فضا را جذاب تر می کند اما اگر از مبل های طرح سنتی و تجملی استفاده می کنید بهتر است از لوستر های شیشه ای بزرگ و آویزان با طراحی های سلطنتی استفاده کنید. همینطور باید فضای قسمتی که مبلمان را قرار می دهید در نظر بگیرید. اگر اتاق پذیرائی شما چند بخش مجزا و کوچک دارد بطوری که مبل ها در فضای کوچکی و با فاصله کم از یکدیگر قرار گرفته اند در بخش دیگر از سالن نیز به همین شکل مبل ها قرار دارند، بهتر است برای هر بخش از فضای سالن پذیرائی یک لوستر کوچک یا متوسط مناسب با فضای آن بخش از سالن استفاده کنید.
میز ناهار خوری با فراموش نکنید! لوستری که بالای میز ناهار خوری قرار می دهید باید نه بزرگ باشد نه کوچک و یا اگر میز ناهار خوری بزرگی دارید، قرار دادن دو یا سه لوستر کوچک یا متوسط هم اندازه به زیبایی فضایی از سالن که میز ناهار خوری را قرار می دهید می افزاید.

نوع اثاثیه بکار رفته در اتاق پذیرایی

شاید برایتان عجیب باشد که نوع لوستر چه ارتباطی با وسایل انتخاب شده در پذیرائی می تواند داشته باشد!؟ اما باید عرض کنیم که یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب لوستر دخیل است نوع اسباب و اثاثیه ای است که قبلا در اتاق پذیرائی یا اتاق های دیگر بکار برده اید.
باید ببینید از چه نوع وسایلی برای تزیین اتاق پذیرائی استفاده کرده اید. مثلا اگر از طراحی مدرن استفاده کرده اید می توانید با انتخاب یک لوستر آن را با وسایلتان ست کنید. یا اگر از مبل و میز های طرح سنتی و سلطنتی استفاده می کنید بهترین انتخاب می تواند یک لوستر کریستالی جلوه انگیز باشد. بهر حال بهر سبکی که دکوراسیون حال و پذیرائی خود را چیدمان کرده باشید در انتخاب لوستر پذیرایی شما دخیل است که می توانید از انواع کریستالی، پلاستیکی، آهنی، سبک مسی یا برنزی و یا لوستر های چوبی استفاده کنید.

دیوارها را فراموش نکنید

یکی دیگر از فاکتور های مهم دیوار های اتاق پذیرائی هستند. اگر اتاق پذیرائی کم نوری دارید و کاغذ دیواری های روشن برای جذب نور بیشتر، استفاده از یک لوستر با رنگ متناسب با روشنایی و اثاثیه اتاق و همچنین با تعداد لامپ های بیشتر پذیرائی را زیبا می کند. در عوض اگر پذیرائی پر نوری دارید و دیوار های رنگ روشن مسلما یک لوستر کریستالی جذاب اتاق پذیرائی را خاص می کند.همچنین اگر روی دیوارهای منزل کاغذ دیواری نصب کرده اید حتما به تیرگی یا روشن بودن رنگ آن قبل از خرید لوستر دقت کنید. زیرا کاغذ دیواری بر خلاف رنگ های روغنی که معمولا به دیوار های منزل می زنند جذب نور بیشتری دارند حتی اگر از رنگ های روشن باشند. لذا باید موقع انتخاب لوستر رنگ و طرح کاغذ دیواری را مد نظر قرار دهید و لوستری که انتخاب می کنید ترجیحا دارای تعداد لامپ های بیشتری باشد که بتواند روی اثاثیه اتاق احاطه نوری قابل قبولی داشته باشد.

سخن پایانی

در این پست سعی شد برخی از فاکتور های مهمی که در خرید یک لوستر مناسب برای اتاق پذیرائی یا دیگر اتاق های منزل استفاده می شوند جهت راهنمایی شما مخاطب گرامی معرفی شوند تا بتوانید با ذهن بازتر و اطلاعات جامع و کاملتر لوستری مناسب منزل خود انتخاب کرده و منزل را زیبا، گرم و نورانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط مستقیم با شاهین دکور
ارتباط از طریق واتس اپ